Ga direct naar de content

Beleidsadviseur Economische Zaken (36 uur)

Solliciteer uiterlijk vrijdag 23 december
plaatsSoestlooptijd36 uursalaris3.406 - 5.021 onderwijsHBO+ vervaldatumEindigt vandaag

Beleidsadviseur Economische Zaken


Wat leuk dat je deze vacature bekijkt! We zoeken voor ons team Leefomgeving een Beleidsadviseur Economische Zaken voor 36 uur per week. Een uitdagende en afwisselende functie waarin je actief bent op strategisch, tactisch en operationeel niveau en volop in verbinding staat met het lokale bedrijfsleven.

Waarom hebben we jou nodig?

Jouw doel is om het goede ondernemersklimaat te behouden en te versterken voor alle ondernemers in Soest. Bij alle (ruimtelijke) ontwikkelingen in Soest ben je betrokken en adviseer je over de economische consequenties. Je signaleert en analyseert ontwikkelingen binnen het taakveld economische zaken. Als adviseur breng je deze onder de aandacht van betrokken afdelingen en/of het bestuur en je weet als geen ander het bestuur hiervoor te enthousiasmeren.

Zie jij mogelijkheden om met verschillende in- en externe partners het ondernemersklimaat in de gemeente Soest te versterken? En grijp je die met beide handen aan? Zet jij de strategische lijnen graag uit en breng jij die strategie verder naar tastbare resultaten? Sta je stevig én diplomatiek in je schoenen om onze belangen in de regio te behartigen? Dan zijn wij op zoek naar jou.

Wat ga je doen?

Jouw functie is afwisselend, en elke dag is verschillend voor jou. In grote lijnen vertellen we waarvoor jij aan de lat staat in deze functie:

  • Je bent voor economische aangelegenheden hét aanspreekpunt voor provinciale organisaties, de samenwerking in de Regio Amersfoort en andere overheden en voert de werkzaamheden uit die hieraan gerelateerd zijn;
  • Je stelt de Visie Werklocaties op, op basis van het recent afgeronde en vastgestelde onderzoek als Programma onder de Soester Omgevingsvisie;
  • Jij rond de evaluatie van het Retailbeleid af en komt met een advies over het wel of niet herijken van dit beleid met het ook op alle ontwikkelingen;
  • Je bent verantwoordelijk voor het evalueren/ updaten en opstellen van beleidsstukken (op gebied van retail, kantoren, bedrijven en markt en standsplaatsen);
  • Je bent trekker van de projecten vanuit het cluster EZ;
  • Je zoekt integrale en strategische afstemming met jouw andere beleidscollega’s van onder andere wonen, mobiliteit en energietransitie over de verschillende op te stellen Programma’s onder de Omgevingswet;
  • Je organiseert het MKB overleg en zorgt voor een goede inhoud en afstemming met jouw portefeuillehouder;
  • Je adviseert op ruimtelijke particuliere initiatieven in de Omgevingstafel;
  • Je werkt mee aan het organiseren van het jaarlijkse Ondernemerscongres;
  • Je bent opdrachtgever voor het centrummanagement project dat in 2022 loopt en het organiseren van de opvolging daarvan;
  • Bestuurlijke advisering;
  • Je initieert activiteiten in overleg met het bedrijfsleven ter versterking van de lokale economie;
  • Je werkt intensief samen aan met jouw directe collega de Accountmanager economische zaken en Recreatie en Toerisme.


Wat krijg je ervoor terug?

  • Een uitdagende baan in een organisatie en team die volop in ontwikkeling zijn. De gemeente Soest ondersteunt ontwikkelingswensen en investeert in jouw groei;
  • Afhankelijk van opleiding en ervaring bieden we een salaris van € 3.406 tot maximaal € 5.021 bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek (functieschaal 10a);
  • Een Individueel Keuzebudget (IKB). Dit is 17,05% boven op je salaris. Met het IKB heb je zelf de keuze over deze financiële ruimte, zodat dit aansluit aan bij jouw levensfase, persoonlijke wensen en doelen;
  • Uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden zoals betaald ouderschapsverlof, reiskostenvergoeding en/of thuiswerkvergoeding, aantrekkelijke opleidingsmogelijkheden en een laptop en telefoon in bruikleen;
  • Je hebt de mogelijkheid om je uren flexibel in te delen en gedeeltelijk thuis te werken. Dit combineer je met het ontmoeten van je collega’s in ons gemeentehuis, centraal gelegen in Soest;
  • We starten met een tijdelijke overeenkomst voor één jaar. Bij goed functioneren en onveranderde omstandigheden, zetten we dit om naar een vast contract.


Wanneer zijn we een match?

Wij zoeken natuurlijk de gedroomde kandidaat! In ons perfecte plaatje herken jij je als Beleidsadviseur Economische Zaken in onderstaande opsomming:

  • Als Beleidsadviseur Economische Zaken ben je de drijvende kracht achter het uitvoeren en vernieuwen van het economisch beleid van de Gemeente Soest en beschik je dus over een goed cijfermatig inzicht, analytische vaardigheden en een economische achtergrond;
  • Je legt soepel verbinding met collega’s, bestuurders, partners (zoals de Soester Zakenkring) en inwoners en het bevorderen van de samenwerking tussen partijen gaat je makkelijk af;
  • Binnen jouw vakgebied weet je wat de actuele trends en ontwikkelingen zijn. Je hebt een visie op de thema’s leegstand, leefbaarheid van winkelcentra, ontwikkeling van bedrijventerreinen en kantoren en de positionering van de gemeente in de regio;
  • Je bent iemand die kansen signaleert en daarop inspeelt door mensen te enthousiasmeren en te mobiliseren om thema’s om te zetten in concrete acties;
  • Je brengt een HBO+ werk- en denkniveau mee plus minimaal drie jaar relevante werkervaring. Daarnaast is het een pre als je ervaring hebt met adviseren van het bestuur bij politiek gevoelige onderwerpen waarbij tegengestelde belangen meespelen.


Voldoe je niet direct aan deze omschrijving maar spreekt de functie jou aan en wil je dat graag toelichten? Neem vooral contact op of onderbouw waarom jij de juiste kandidaat bent in jouw motivatiebrief.

Waar werken we aan in Soest?

Werken voor de gemeente betekent werken voor onze 47.000 inwoners en bijna 6.000 bedrijven. Als gemeente ondersteunen we de samenleving op allerlei gebieden. Wij werken aan de leefbaarheid van onze gemeente en kijken daarbij naar de lange termijn. Op dit moment spelen een aantal belangrijke projecten. Zo werken we hard aan de energietransitie voor een duurzame, toekomstbestendige gemeente. Ook bereiden we ons voor op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Verschillende bouwprojecten zijn in ontwikkeling (zoals de transformatie van Soesterberg Noord, woningbouwlocatie Oude Tempel en de Dalwegvisie) en stimuleren we sporten met verschillende projecten.

Dit zijn wij

We vormen samen met 275 professionals onze organisatie. Ons doel is een toekomstbestendige organisatie te zijn en mee te bewegen met wat de samenleving nodig heeft. Dat vraagt om flexibele, lerende professionals en leidinggevenden die hen daarin stimuleren, faciliteren en de ruimte geven. Daarom staan onze medewerkers centraal; zij leveren de resultaten aan onze inwoners, ondernemers en bestuur. Werken aan een toekomstbestendig Soest doen we volgens onze drie kernwaarden: samen (met collega’s, bestuur, samenleving en partners), met vertrouwen in elkaar en daarbij leren we van de dingen die we doen en van onze omgeving.

Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.

Dit is jouw team

Als Beleidsadviseur Economische Zaken  ben je onderdeel van het team Leefomgeving en maakt deel uit van de afdeling Ruimte.  Het cluster Economische Zaken bestaat naast jou uit een accountmanager EZ en  maakt onderdeel uit van het Team Leefomgeving waar ook de clusters Energietransitie, Mobiliteit, Circulaire Economie/ grondstoffen, Milieu en Planeconomie onder vallen. Het is dan ook belangrijk dat je zowel goed zelfstandig als in teamverband kunt werken.   

Informeren & solliciteren

We zijn benieuwd wie je bent! Wil je solliciteren? Upload je motivatie en CV via de sollicitatieknop. Je kunt je motivatie richten aan Puck Brunet de Rochebrune teamleider. De kennismakingsgesprekken vinden plaats op 10 oktober. Wil je hier vast rekening mee houden? 

Heb je inhoudelijke vragen over de functie, dan kun je terecht bij Puck Brunet de Rochebrune via 06 – 34 20 58 73. Voor vragen over het sollicitatieproces kun je contact opnemen met HR Office / Recruitment  via solliciteren@soest.nl.

Delen? Ja, graag!

Elke sollicitatie behandelen wij volgens de NVP-sollicitatiecode

Delen:

Meer informatie over deze vacature?

Neem contact op met Afdeling Recruitment van gemeente Soest

Gerelateerde vacatures

Over de organisatie

gemeente Soest logo
Adres
Raadhuisplein 1
3762 AV Soest