Medewerker Invordering en Kwijtschelding

Medewerker Invordering en Kwijtschelding
Ben jij een ervaren professional op het gebied van gemeentelijke belastingen? De gemeente Soest is op zoek naar een Medewerker Invordering en Kwijtschelding. In deze functie combineer je administratieve precisie met klantgerichtheid en draag je bij aan een eerlijke en zorgvuldige uitvoering van ons belastingbeleid.
Wat ga je doen?
Als Medewerker Invordering en Kwijtschelding bij de gemeente Soest ben je een onmisbare schakel in de dienstverlening aan onze inwoners. Je helpt mensen met financiële zorgen door betalingsregelingen en kwijtscheldingsverzoeken zorgvuldig af te handelen. Zo draag je direct bij aan een eerlijke, rechtvaardige en sociale uitvoering van ons belastingbeleid.
Je hebt niet alleen oog voor cijfers, maar vooral voor de mensen achter de verzoeken. Dankzij jouw werk kunnen inwoners op een begrijpelijke en toegankelijke manier omgaan met hun financiële verplichtingen richting de gemeente. Dat maakt jou van grote waarde voor zowel de organisatie als onze samenleving.
Je takenpakket bestaat onder andere uit:
- Beoordelen en berekenen van kwijtscheldingsverzoeken;
- Verwerken van e-mailberichten en poststukken;
- Telefonisch contact onderhouden met inwoners over kwijtscheldingsverzoeken en invorderingsmaatregelen;
- Opstellen en afhandelen van betalingsregelingen.
Dit is jouw team
Jouw toekomstige werkplek is het team Proces- en Informatiemanagement en in het bijzonder het cluster Belastingen. Dit cluster is verantwoordelijk voor het heffen en innen van de lokale belastingen. De sfeer in het team is heel laagdrempelig en toegankelijk. Het cluster Belastingen bestaat uit 8 collega’s en wordt gekenmerkt door een fijne collegiale samenwerking.
Wat krijg je ervoor terug?
Kom werken bij onze organisatie die volop in beweging is! Je komt terecht in een informele ambitieuze organisatie en in een team met betrokken collega’s. Bij de gemeente Soest krijg je meer dan alleen een baan. We bieden een stimulerende werkomgeving met een informele cultuur en een prettige werksfeer. Je start met een introductiedag waarbij je de organisatie en je collega’s leert kennen.
Wij bieden een salaris van maximaal €4.297,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek (schaal 8). Dit salaris is afhankelijk van jouw ervaring en opleidingsniveau.
Naast het salaris bieden wij;
- Flexibel in te richten werktijden voor een goede werk-privé balans;
- Hybride werken;
- 17,05% individueel keuze budget boven op je salaris;
- Vrije dagen om te genieten van een welverdiende vakantie;
- Goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals betaald ouderschapsverlof;
- Een aantrekkelijke pensioensregeling bij het ABP;
- Een actieve personeelsvereniging met de leukste activiteiten;
- Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, namelijk tot 1 januari 2027.
Wanneer zijn we een match?
We zoeken een collega die nauwkeurig, zelfstandig en communicatief sterk is. Je denkt vooruit, hebt oog voor detail en weet hoe je administratieve processen soepel laat verlopen. Je bent beschikbaar voor 36 uur per week.
Verder heb je:
- Een afgeronde opleiding op minimaal mbo-niveau, bij voorkeur in een administratieve richting;
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als medewerker Invordering/Kwijtschelding bij een gemeentelijke instelling;
- Ervaring met het werken met xxlnc belastingen (voorheen VrIS);
- Een nauwkeurige en zelfstandige werkhouding.
Dit zijn wij
Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie. De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zo’n 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.
De gemeente is bewust bezig met duurzaamheid en werkt hard aan de ambitie om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Onlangs heeft Soest als een van de weinige gemeenten het certificaat voor de CO2-prestatieladder behaald. Bij Gemeente Soest staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving.
Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.
Informeren & solliciteren
Is deze functie jou op het lijf geschreven? Aarzel dan niet en upload gelijk je motivatie met cv. Doe dit uiterlijk 25 juni 2025.
Heb je toch nog vragen over de functie? Bel dan gerust even met David Bakker, Teamleider via 06-29 42 56 84.
Voor vragen over het sollicitatieproces kun je contact opnemen met recruitment via solliciteren@soest.nl.
Reageer vandaag
Herken jij jezelf in bovenstaand profiel en heb je interesse, vragen, of wil je direct solliciteren?
Meer informatie over deze vacature?
Neem contact op met Jessica Gottenbos van gemeente Soest
Gerelateerde vacatures
Over de organisatie

Over de organisatie
Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie. De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zo’n 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden. De gemeente is bewust bezig met duurzaamheid en werkt hard aan de ambitie om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Onlangs heeft Soest als een van de weinige gemeenten het certificaat voor de CO2-prestatieladder behaald. Bij Gemeente Soest staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving.